Τρίτη 27 Ιουλίου 2010

Οι Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες στη σύγχρονη σχολική πραγματικότητα

Το σχολείο αποτελεί πρόκληση για κάθε παιδί, κατά συνέπεια ο εκπαιδευτικός και οι συμμαθητές παίζουν καθοριστικό ρόλο στη διαδικασία της μάθησης και στην κοινωνικοποίηση. Ο ρόλος του σχολείου στην ψυχική υγεία των παιδιών είναι ιδιαίτερα σημαντικός (Rutter 1980a), καθώς επίσης η επίδραση του στη συμπεριφορά και στη σχολική απόδοση μπορεί να είναι θετική ή αρνητική.

Το σχολείο μπορεί να λειτουργήσει υποστηρικτικά προς το παιδί, που αντιμετωπίζει προβλήματα προφορικού και γραπτού λόγου, ή να τα επιδεινώσει, ανάλογα με το επίπεδο δεξιοτήτων μάθησης, τη στάση του εκπαιδευτικού και των συνομιλήκων. Οι απαιτήσεις για σχολική απόδοση μπορεί να συμβάλλουν στην εκδήλωση νέων προβλημάτων στο παιδί με δυσκολίες μάθησης. Αντίθετα, η προσαρμογή της εκπ/κής διαδικασίας στις ανάγκες του παιδιού μπορεί να προωθήσει την εξέλιξη και την ψυχική του υγεία.

Στο συνεσταλμένο ως προς την ιδιοσυγκρασία παιδί, η στάση του εκπαιδευτικού και των συνομιλήκων μπορεί να επιδράσει θετικά ή αρνητικά, με αποτέλεσμα την κατάλληλη λειτουργικότητα ή την περαιτέρω απομόνωση.

Μελέτες εστιασμένες στις επιδράσεις του σχολείου (Rutter et al. 1979, Rutter 1980a), έδειξαν ότι μεταξύ των χαρακτηριστικών του σχολείου που επηρεάζουν θετικά τη συμπεριφορά και την απόδοση των μαθητών είναι η ισορροπία ως προς τις δεξιότητές τους, η χρήση επιβραβεύσεων και η αναγνώριση των προσπαθειών τους από τον καθηγητή, το άνετο και ευχάριστο περιβάλλον, οι διαθέσιμες ευκαιρίες για συμμετοχή όλων των μαθητών σε όσα διαδραματίζονται στο σχολείο, η κατάλληλη συμπεριφορά των καθηγητών, οι δεξιότητες χειρισμού της τάξης ομαδικά, καθώς και η συγκεκριμένη και σαφής καθοδήγηση των μαθητών.

Οι διαταραχές λόγου είναι από τα πιο συχνά προβλήματα σε παιδιά ηλικίας 3 έως 16 χρόνων, ανεξάρτητα από άλλες συνυπάρχουσες καταστάσεις (Johnson et al. 1999). Πολλά από τα παιδιά που παραπέμπονται σε παιδοψυχιατρικές υπηρεσίες για προβλήματα συμπεριφοράς στο σχολείο, δυσκολίες στην εκτέλεση των σχολικών καθηκόντων ή συναισθηματικές δυσκολίες, παρουσιάζουν προβλήματα λόγου που δεν αναγνωρίστηκαν (Cohen et al. 1993, Law et al. 2004).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου